Metodologia projectes

Metodologia. Àrea de Tecnologia.

Introducció

En l’actual món canviant cada cop es dona més valor a les actituds i capacitats dels individus per adaptar-se als canvis, la capacitat d’aprenentatge, emprenedoria, convivència, etc.

En educació també es proposen constants revisions dels models educatius donant, cada cop, més importància a aquests aspectes en el procés d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes. Per aquest motiu, des de la Unió Europea s’impulsa des de fa anys el treball per competències. Així mateix, des d’altres organismes s’amplien les orientacions incloent altres metodologies tipus STEM, aprenentatge centrat en l’alumne, currículums individualitzats, aprenentatge social, avaluacions formatives, etc.

En l’àrea de tecnologia apostem per aquests nous paradigmes educatius. Sense deixar de banda els currículums marcats per normativa, es pretén que l’adquisició de coneixements sigui un resultat del procés i no un objectiu pròpiament. L’objectiu de l’aprenentatge passa a ser, per tant, la formació en les actituds i aptituds que es formulen com a imprescindibles per la societat del segle XXI.

Consideracions Metodològiques

La proposta metodològica per aquest curs és que els alumnes canviïn el rol de receptors passius a productors actius de continguts didàctics.

Projectes

Tots els projectes aniran orientats a la creació de materials audiovisuals que es publicaran en un canal de YouTube del centre.

Els continguts treballats en aquestes produccions aniran vinculats als establerts en el currículum de tecnologia. Per exemple, es pot proposar crear audiovisuals explicant la tècnica correcta per serrar, o explicant com identificar diferents tipus de plàstic, o com reparar un endoll, etc. A cada curs se’ls proposarà un ventall de propostes vinculades amb continguts determinats pel currículum per aquell curs. Els alumnes poden triar lliurement el projecte que més interès els desperti amb l’únic requisit que, durant el curs, han de cobrir els diferents àmbits definits en el currículum.

Malgrat tot, aquells alumnes que mostrin una voluntat clara, i un projecte clar, de treballar en altres camps no inclosos directament en el currículum (per exemple, els que participen en el projecte FirstLegoLeague) podran realitzar els seus projectes personals sempre que compleixin 3 requisits:

  • Han de ser projectes amb una relació directa amb l’àmbit tecnològic.
  • Impliqui el treball per competències i puguin ser avaluats amb els mateixos criteris que la resta d’alumnes.
  • La proposta sigui formal i ben definida.

Cada projecte tindrà una durada diferent en funció del seu grau de dificultat. Els terminis seran pactats amb el professor. Quan els alumnes finalitzen un projecte, poden iniciar-ne un altre o ajudar als companys amb els seus projectes.

Periòdicament, els grups exposaran les seves idees i projectes a la resta de la classe fomentant un intercanvi d’impressions que ajudin a millorar els resultats.

Organització alumnat

Els projectes es realitzaran individualment o en petits grups (no més de 3-4 alumnes).

Amb l’objectiu que els alumnes aprenguin a conèixer les seves aptituds i a reconèixer quins companys poden contribuir a formar un millor equip, els grups es faran amb els següents criteris:

  • El professor oferirà unes orientacions per tal que puguin triar membres pel seu grup amb els que es complementin.
  • Els alumnes proposaran els grups de treball.
  • Aquests grups hauran de ser negociats amb el professor i aprovats per ell.

NOTA: El curs passat ja vaig proposar el mateix sistema. Al principi, els alumnes s’agrupaven per amistats, però poc a poc aprenien a prioritzar altres valors. Quan proposaven de fer canvis, els estimulava a reflexionar sobre què ha funcionat i que no ha funcionat en cada grup.

Els grups de treball podran modificar-se en finalitzar cada projecte.

Dins de cada grup es formalitzaran uns acords de treball i d’actuació en cas d’incidències. S’ha de fomentar que el grup sigui autònom i gestioni els seus propis conflictes.

Dins de cada grup es repartiran responsabilitats.

En el cas de que un alumne mostri un interès o habilitat especial en algun àmbit, aquest pot convertir-se en “especialista” i treballar per diferents grups. Per exemple, algú que li agradi portar la càmera pot esdevenir el càmera oficial de tots els projectes.

Responsabilitats del professor

En aquesta metodologia, és l’alumne qui ha de cercar, aprendre i desenvolupar els seus projectes. El professor esdevé un simple guia en el procés d’aprenentatge. En aquest sentit:

  • No aporta coneixements sinó que ajuda a l’alumne a trobar-los i a desenvolupar els seus projectes.
  • No prevé a l’alumne de cometre errors, sinó que deixa que ell mateix se n’adoni i l’ajuda a reflexionar-hi.
  • No intervé, si no és imprescindible, en els conflictes interns dels grups intentant que els autogestionin.
  • Vetlla pel bon ambient de treball en l’aula.

En funció del grup i dels projectes desenvolupats, el professor també podria desenvolupar un projecte amb alumnes (per exemple els que necessitin més atenció). En aquest sentit, el paper del professor, a més de guia, seria d’exemple i de líder que fomenta la implicació dels membres del seu grup.

 

Avaluació

Avaluació serà totalment formativa, és a dir que s’anirà fent un seguiment constant amb la finalitat de millorar les actituds i aptituds vers la feina de l’alumne. Revisions constants i tutories individuals o en petits grups que ajudin a millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge.

Com a eina fonamental en aquest procés d’avaluació, es crea el portafoli: una carpeta virtual (o real) on l’alumn o grup e guardarà tot allò que hagi format part del seu procés d’aprenentatge (fonts bibliogràfiques, acords de grup, apunts, etc.)

A banda, l’alumne disposa d’un canal de comunicació addicional amb el professor mitjançant correu electrònic. Aquest canal estarà obert durant tot el curs i el professor plantejarà dates en que els alumnes han d’utilitzar-lo obligatòriament. Les finalitats d’aquest canal són:

  • Reflexionar sobre el propi procés, implicació i aprenentatges.
  • Fer crítiques constructives i suggeriments als professors per millorar la metodologia.
  • Eina del professor per fer un seguiment del procés de cada alumne, detectar punts dèbils i definir una nota d’avaluació final.

Els criteris d’avaluació queden definits en un document independent.

 

Gamificació

Un dels aspectes que valoren millor els alumnes és que la metodologia vagi vinculada a una gamificació de l’aprenentatge, és a dir, convertir el treball a l’aula en un joc.

El curs passat vàrem crear unes monedes virtuals (els Tekis). Els alumnes guanyaven Tekis si assolien els objectius i en perdien si no respectaven les normes. Amb aquests tekis podien llogar eines de l’aula. També es feia una competició per declarar el grup més pròsper, creant un rànquing a l’aula que s’actualitzava periòdicament.

Aquest curs es vol seguir un sistema similar a través de la plataforma Keepunto. La diferència principal seria que els punts guanyats poden materialitzar-se en regals reals.

També es faria una sessió d’entrega de premis als millors projectes. Recordem que amb el procés d’avaluació formativa es consideraran les actituds, aptituds i competències, però no els resultats. Els resultats es reconeixeran en la gala de lliurament de premis a les millors produccions audiovisual.

NOTA: L’aspecte de la gamificació encara no està del tot perfilat ja que incorpora l’ús d’una plataforma virtual nova. Es preveu que durant les primeres setmanes de curs pugui posar-se en marxa i acabar de concretar aquest aspecte de la programació. De totes formes, es prudent que les primeres sessions serveixin als alumnes per habituar-se a la nova metodologia incorporant el joc en una segona fase, un cop assimilades les normes i objectius.

Deixa un comentari